SACHS kopplingsvajer

Hur fungerar kopplingen?

Kopplingen återfinns i bilar med manuell växellåda, kopplingsvajern är en viktig del av denna funktion. Dess uppgift är att vara en sammankopplande länk mellan motor och växellådan.

Kopplingen har ett antal lameller som, när bilen körs, ger signaler mellan motor och växellåda. När man trycker ner kopplingspedalen säger man att bilen frikopplas, det vill säga att pressen mot lamellerna minskar. Det är då det är fritt fram att ändra växel och lägga varvtalet på motorn i ett annat läge. Man hör på motorljudet när bilen är frikopplad.

Kopplingen i motorcyklar skiljer sig från den i personbilar i konstruktion.

Kopplingsvajerns funktion och olika frikopplingsmetoder.

Det finns idag tre olika typer av frikopplingsmetoder; de mekaniska, de hydrauliska och de elektromagnetiska. De allra flesta moderna bilar har mekaniska och hydrauliska enheter. För att underlätta kopplingen är moderna bilar utrustade med pneumatiska och vakuumförstärkare i drivkopplingen.

Små bilar har ofta en mekanisk kopplingskabel, de är enkla och har en låg kostnad. Tyvärr så slits den ut relativt snabbt och kopplingspedalen ändrar då sin position ofta. För att lösa det problemet så kan man, antingen för hand eller via maskin, justera kabeldrivenheten.

Drivkopplingskablar har stora mekaniska påfrestningar på sig och tar därför mycket stryk. De vanligaste tecknen på att den är utsliten är att den kräver mer energi för att något ska hända, det låter speciellt och kopplingen känns ”glidande och snubblande”. Det är då nödvändigt med byte!

SACHS

ZF Sachs AG grundades i Tyskland 1895 och är idag unika på så sätt att de erbjuder väldigt högkvalitativa bildelar till ett väldigt lågt pris.

I början blev de väldigt kända tack vare sina motorer och delar till mopeder och motorcyklar men under tidens gång har de växt och utvidgat sin verksamhet. Idag erbjuder de tillexempel kopplingar till ditt fordon för ett bra pris.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *